RÓLUNK
Tápiószele-Tápiószőlős-Újszilvás és Farmosi Református Egyházközség története
Előszó
A Tápiószele-Tápiószőlős-Újszilvás és Farmosi Református Egyházközség kiadványa a reformáció 500. évfordulója alkalmából jelent meg.
Luther Márton 1517. október 31-én kifüggesztette a wittenbergi vártemplom ajtajára 95 tételét, mellyel elindította az egyház reformálását. Célja az akkori egyház keretein belül történő megújulás volt, nem kívánt új egyházat létrehozni. Luther tételei éles visszhangot váltottak ki az emberekből, mely elindította a változásokat. A későbbiekben a reformáció két fő ágon folytatódott: a lutheri és kálvini irányban.
Az "új hit"-nek nevezett reformáció az akkori körülmények között gyorsan, alig két évtized után elért Magyarországra is. Az ország török hódoltság alatt álló részein különösen is nagy népszerűségnek örvendett, melyet egy darabig nem is ért utol az ellenrenreformáció, így a megújult gyülekezetek meg tudtak erősödni hitben és lélekszámban egyaránt.
Ezen kiadvány célja, hogy a reformációnak emléket állítva bemutassa a tápiószelei református egyház történetét, melynek gyökerei az 1600-es évekre nyúlnak vissza.
Tápiószele
A történelmi egyház 500 éves fennállásának ünnepén túl a Magyarországi Református Egyház idén másra is emlékezik: 1567-ben a Debreceni Zsinaton vált külön a reformáció helvét és ágostai irányzata, valamint 400 évvel ezelőtt Pápán jött létre az első presbitérium. A tápiószelei reformátusság pedig arról emlékezik meg, hogy 1867-ben - a kezdeti idők után - létrejött a református gyülekezet (szétvált a helyi evangélikus testvérekkel együtt alkotott Uniált Protestáns Egyház).
Azonban mikor is jelentek meg először az új hit követői a településen?
A tápiószelei reformátusság első említése 1628-ból származik, mikor is a dunamelléki ev. ref. (evangélium szerint reformált = református) egyházkerület 1628. március 22-én zsinatot tartott
Ráckevén, Simándi Bodó Mihály püspök úr vezetésével, mely zsinaton 67 község lelkipásztora vett részt, köztük Szokolai Márton (Martinus Szokoliay), Szele prédikátora is. Szokolai Márton 1628-1629-ben volt Szele lelkésze. Ez a legkorábbi adatunk a tápiószelei reformátusokról. Azonban arról, hogy ki alapította a gyülekezetet, ill. arról, hogy a betelepültek honnan költöztek ide sajnos nincsenek adataink.
Pár év elteltével, 1631-ben, a Vecsésen tartott gyűlésen részt vett Szele lelkésze, Gömöri István is.
Az egyházkerület 1632-ben újabb zsinatot tartott, ezúttal Dömösön. Ezen már 100 község képviseltette magát, köztük Szele is. A település lelkésze ekkor Bogdáni Mihály volt.
Az 1652. évből szintén rendelkezünk adattal a református felekezetet illetően, ugyanis az 1652-ben, Kecskeméten tartott zsinaton részt vett Újfalusy András, Szele lelkésze is.
Ezen kívül maradt fenn adatunk a szelei kálvinistákról az 1674-es évből: ekkor Szelepcsényi György prímás a pozsonyi vésztörvényszék elé idézte, majd el is ítélte Szele református papját, Tolnai Istvánt.
Bár a lelkipásztort elítélték, Szelén megmaradt a református gyülekezet. Ezt egy 1675-ben keletkezett irat bizonyítja: 1675-ben ugyanis óvári Pongrácz György, az akkori váci püspök készített egy összeírást a településekről. Ebben az összeírásban pedig Szelét kálvinista eretnek falunak nevezte. A 22. sorszám alatti bejegyzésből pedig kiderül, hogy a településnek ekkor kálvinista parókiája és prédikátora volt!
A későbbiekben a törökök zaklatásai miatt a falu lakossága elmenekült. Az 1700-as évek első évtizedeiben telepítették újra, azonban a református egyház helyett a római katolikus egyházat állították fel. A település református vallású lakosságáról ezt követően szinte nincs is adatunk. Pusztán annyi, amennyit az evangélikus lelkész jegyzeteiben olvasunk, mely a következő: ,,A Szelén( ... ) lakó református hívek minden kötelező egyezség nélkül egyházunkhoz csatlakoztak az első idők óta, s hogy vajon e tekintetben elfogulatlan tiszta vallásos érzet működött-e közre, vagy pedig csak körülményeik kényes helyzete eredményezte: ki mondhatna ítéletet? Tény az, hogy a testvéri zavartalan egyetértés uralkodott ez időben a két testvérfelekezet között. Eleitől fogva részt vettek aránylagosan a tehetségük szerint egyházunk terheinek viselésében:'
A reformátusok valóban részt vettek az evangélikus egyház terheinek viselésében. Ennek ékes bizonyítéka, hogy az evangélikus templom építését (1825) ők is támogatták. A helyi reformátusok ezután szép lassan gyarapodni kezdtek.
Lényeges változást hozott az 1848-as év, nem csak politikai szempontból, hanem a szelei protestáns egyházak szempontjából is. Ebben az évben létrejött az Uniált Protestáns Egyház - mely azt jelentette, hogy a református és evangélikus hívek közös gyülekezetet alkotnak, együtt járnak Istentiszteletre a közösen épített templomba. Ezen írott dokumentum azt is magába foglalta, hogy az evangélikus lelkész mellé református kántor-tanítót kell alkalmazni, majd a református lelkész mellé evangélikus kántor-tanítót. Ezen megállapodás mindkét fél megelégedésére szolgált, s a testvéri szeretet uralkodott a gyülekezeti tagok közt.
Azonban a reformátusok tovább erősödtek, majd egyéb okok miatt végül 1867-ben megszűnt az Uniált Prostestáns Egyház, s önálló gyülekezetet alkottak. Már ebben az évben szeretettek volna önálló egyházzá válni, de az anyagi viszonyok ezt nem tették lehetővé, így a gyülekezetet Cegléd református egyházközségéhez csatolták.
A gyülekezet viszont tovább nőtt, így 1874-ben a gyülekezet pecsét és anyakönyvezési jogért folyamodott az egyházkerület hez, mely jogot még ugyanebben az évben elnyerte. 1876-ban pe dig már önálló segédlelkészük lett Toronyai József személyében. Ugyanezen évtől, 1876-tól lelhető fel a gyülekezetben a keresztelési (születési)-, házassági- és halotti anyakönyv.
A templomépítés sem váratott sokáig magára: már 1878-ban kísérletet tettek arra, hogy telket vásároljanak. 1879-ben Bányai Géza lett a gyülekezet helyettes lelkipásztora. A gyülekezet lélek száma ekkor 555 fő volt.
Bányai Géza helyettes lelkész igen sokat tett a tápiószelei református gyülekezetért. Mindeközben a leányegyházközség vagyona is gyarapodott olyannyira, hogy már adminisztrátort is tudtak alkalmazni. Ennek következtében, ill. az 1874-ben elnyert anyakönyvezési jog miatt az egyházkerület 1879-ben függetlenítette Szelét Ceglédtől. (Ezt követően Ceglédnek csak felügyeleti joga maradt Szele felett.)A presbitérium 1880. március 7-én határozott egy telek megvételéről, melyen az imaház és a paplak lesz felépítve. Bányai Géza 1885-ben jelentést tett a presbitériumnak az ideérkezése (1879) óta eltelt évek eseményeiről. Ezen jelentésből tudjuk, hogy a gyülekezet létszáma 1885-ben 748 fő volt ekkor. Továbbá az is kiderül a jelentésből, hogy a gyülekezet vagyona 1879-ben 2500 forint volt; 1885-ben pedig 4200 forint - pedig közben parókia is épült a leányegyházközség vagyonából! Ezen okok miatt a lelkész kérvényezte, hogy a szelei református gyülekezet anyaegyházzá alakulhasson. Az esperes azonban még nem látta erre elérkezettnek az időt. A gyülekezet anyásítási törekvései 4 év múlva végül célt értek: 1888. szeptember 30-án Bányai Géza helyettes lelkészt megválasztották a gyülekezet lelkipásztorának.
A református egyház mindig is szívügyének tekintette az oktatást, így 1883. január 18-tól református iskola működött Halesz területén. Az oktatás kezdetben bérelt épületekben folyt, majd 1891- re sikerült saját iskolát építenie a gyülekezetnek. A folyamatosan növekvő gyermeklétszám miatt azonban később - a már meglévő iskola mellett - kénytelen volt ismét épületet bérelni, hogy minden gyermek járhasson iskolába, míg 1927-re felépült a 2. református iskola is. Istennek hála azonban ezt is kinőtték, így ki kellett bővíteni az épületet, mely 1943-ra készült el. 1946-ra a gyermeklétszám elérte a 250 főt, így tovább bővítésekre volt szükség, azonban az iskolát 1948-ban államosították.
A templom építése 1898-ban kezdődött, mely 1900-ra el is készült. A templom szentelésére 1900. szeptember 30-án került sor. A 250 férőhelyes, neoromán stílusú templom tornyával együtt, egyszerre épült. Az orgona is ekkor került a templomba. Az első harangok közül a kettő kisebbet elvitte az első világháború, melyek helyett 1936-ban érkeztek újak.Az akkori embereknek ez igen nagy boldogságot adott, az istentiszteleten való részvétel különösen is fontos volt számukra. Ezért, a Tápiószele külterületén élők (a mai Tápiószőlősön és Újszilváson lakók) a szelére vezető úton találkoztak (a haleszi elágazásnál), majd zsoltárokat és dicséreteket énekelve vonultak át a templomba minden vasárnap, ahol az Istentisztelet után közösen ebédeltek, majd együtt töltötték a délutánt.
1937. szeptember 19-től a délelőtti istentiszteleten kívül, minden vasárnap fél 12 órai kezdettel, úgynevezet levente-istentiszteletet is tartottak.
A gyülekezet szórványai voltak 1945-ben: Halesz, Újföld, Far mos, Tápiógyörgye-Pokoltanya, Sőreg-puszta, Szőlősparcella, Ábrahámtelek.
Az 1970. esztendőben komoly lelki ébredés történt a gyülekezetekben. A hittanosok számának fogyása megállt, sőt, elkezdett növekedni. S ezután kezdtek minden vasárnap Istentiszteletet tartani Tápiószőlősön és Újszilváson is. Valamint; ezt követően indította el Sípos Ete Álmos lelkipásztor az imaórákat Tápiószelén és Tápiószőlősön. Az 1970-es évek elején a gyülekezet és a hollandiai Nieuw-Beijerland település református gyülekezete között testvér gyülekezeti kapcsolat alakult ki, mely a mai napig tart. 1971-ben a templomot felújították, melyet saját költségből és adományokból finanszíroztak - az adakozók között volt a hollandiai Utrecht- Tuindorpi Gereformeerde gyülekezet is. A '70-es évektől tartanak nyári táborokat is a gyülekezetben.
A gyülekezet 1999. október 14-én vásárolt egy gyülekezeti házat, szemben a parókiával.
Tápiószőlős
A település eredetileg Tápiószele külterülete volt. Sokáig csak Halesz néven említették ezt a külterületet. A településrész őslakosságát az 1800 évek végén a Jászságból, főként Jászkisérről ide telepített református vallású dohány- és szőlőkertészettel foglalkozó emberek alkották.
Tápiószele reformátusságának nagy része ezen a területen lakott. Emiatt létesítették ezen a területen a református elemi iskolákat. Templomba minden vasárnap Tápiószelére jártak a lakók.
Önállósodási törekvései az 1940-es évek végén jelentek meg, de csak 1947-ben váltak önálló településsé. Ekkor a Tápióhalesz nevet kapta a település. ,,Ha lesz termés, lesz dézsma'' szójátékból ered a név, ugyanis a lakók nem voltak meggyőződve a szelei homokon telepített szőlő sikeréről. Ezt a nevet 1948-ban módosították Tápiószőlősre, mely nevet mai napig viseli a község.
A függetlenedés utáni kezdeti időkben az egyik volt iskola épületében tartották az Istentiszteleteiket a hívek. Róluk a tápiószelei lelkész gondoskodott. 1957 óta Tápiószele egyik leányegyházközsége.
A hívek templomot is szerettek volna építeni, melynek tervét Mizsei Sándor budapesti mérnök készítette el. Az észak-déli tengelyű templom alapkövét 1958. november 23-án tették le, és 1966-ban fejeződött be az építkezés. A templomtorony a templom északi részén található, és 16 méter magas. Részben a templom bejárata előtti nyitott csarnok felett, ill. a templom homlokzati főfalán nyugszik a torony. A belső rész 8x15 méteres; mennyezete sík. A templom déli részén áll a szószék, melyet Veres Pál kőműves készített 1959-ben. A szószékkel szemben vannak a székek és a torony felől a karzat. A templomban 150 ülőhely van. 1988 óta van elektronikus orgonája. A templomot 1973-ban látták el székekkel, addig lócákon ültek az emberek. A templomtoronyban egy darab 73 kg-os harang található.
Egy 1992-es adat szerint a falu 3000 lakosából 900 református vallású volt. Ekkor úgy tűnt, önálló egyházzá fognak válni, azonban ez nem valósult meg.
A gyülekezet a tápiószelei református egyházközség leányegyházközsége.
A 2012. május 20-án alapított és 2012. szeptember l-jétől működő Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda tápiószőlősi tagiskolája a településen található, mely a község egyetlen iskolája.
Újszilvás
A település egykori lakói Cegléd határából érkeztek, részben a Jászságból idevándorolt dohánykertészek és szőlőmunkások voltak. Korábban Tápiószele külterülete volt, és az Újföld nevet viselte. A település 1951-ben szakadt el Tápiószelétől. Először az Újszőlős nevet viselte, melyet később Újszilvás névre módosítottak. A mai napig ezt a nevet viseli a település.
A település református lakói a tápiószelei református templomba jártak addig, amíg saját templomuk fel nem épült.
A templom felépítése Monori Pál gazdaember nevéhez köthető. Az említett úr ugyanis jelentős összeget adományozott templomépítésre, ill. telket is adományozott a gyülekezetnek, amelyen a templom felépülhet. A kicsiny templom a 2. világháború kellős közepette épült fel, 1943-ban. A templomot Milus Mihály tervezte, és Kaményi Gyula építette. A templom kelet-nyugat tengelyű, tornya 9 méter magas, és templom keleti homlokzatán található. A templom belseje 5x9 méteres, és 40 ülőhely van benne. Szószéke nincs. Az Úr asztala egy dobogón található. A templom 50 kg-os harangját Szlezák László öntötte Budapesten, még 1938-ban. A harang felirata a következő: ,,Ez a harang öntetett az Úrnak 1938. esztendejében az újföldi református hívek adományából ifj. Balogh József lelkipásztorsága, Monori Pál gondnoksága idején az örökké való Istennek dicsőségére." A templomot 1972-ben felújították. A reformátusok lélekszáma a községben 1992-ben 300 fő volt.
A gyülekezet 1993-ban új templomot kezdett építeni a falu köz pontjában, Varga Sándor tervei alapján. Az új templomban 2002. karácsonyán tartották meg az első Istentiszteletet, ahol összesen 120 ülőhely van.
Digitális orgonát 2006 karácsonyára kapott a templom.A gyülekezet névleg a tápiószelei református egyházközség leányegyházközsége. A 2012. május 20-án alapított és 2012. szeptember l-jétől működő Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda újszilvási tagiskolája a településen található, mely a község egyetlen iskolája.
Farmos
Farmos mindig is a tápiószelei egyházhoz tartozott. Már azokban az időkben is, amikor a reformátusok egy gyülekezetet alkottak az evangélikusokkal. A farmosi hívek létszáma azonban mindig is igen alacsony volt, ezért Farmoson nem épült református templom, sem református imaház.
1928-ban kérvényezték a farmosi evangélikusoktól, hogy Istentiszteleteiket a farmosi evangélikus iskolában tarthassák, azonban ezt nem engedték meg. A farmosi evangélikus templom felépülte óta a helyi református hívek is abban tartják Istentiszteleteiket.
Balogh József és Gulyás László lelkipásztorsága idején, Farmoson csak nagyon ritkán tartottak istentiszteletet. Rendszeres Istentisztelet csak Sípos Ete Álmos lelkipásztorsága idején indult, 1968/69-ben. Ehhez hozzájárult az is, hogy ezekben az években több református család is költözött Farmosra . Az istentiszteletek az evangélikusok tulajdonában lévő iskolaépületben zajlottak egészen addig, amíg fel nem épült az evangélikus templom Farmoson.
Istentiszteletet manapság havonta 1-2-szer tartanak, ill. ünnep napok első napján tartanak a farmosi evangélikus templomban.
Tápiószele-Tápiószőlős-Újszilvás és Farmos Református Egyházközség lelkipásztorai:
Szokolai Márton: 1628-1629
Gömöri István: 1631
Bogdáni Mihály: 1632
Újfalusi András: 1652
Tolnai István: 1674
Bányai Géza (Erdélyből érkezett): 1879-1902
Balogh Gyula: 1904-1920
Jóba Ferenc: 1920-1931
Paczolay György: 1932-1936
Balogh József (Erdélyből érkezett): 1936-1963
Gulyás László: 1964-1965
dr. Sípos Ete Álmos: 1965-1993
Orosz Béla: 1993-1996
Mező István: 1996-2014
Nagy József Mihály (Erdélyből érkezett): 2014-től napjainkig